Forum Osmanczyka.fora.pl Strona Główna

 Rekord: trasa przez Bemowo za ponad 2 mld zł

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Gacek
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: klatka III

PostWysłany: Śro 8:04, 12 Wrz 2007    Temat postu: Rekord: trasa przez Bemowo za ponad 2 mld zł

Rekord: trasa przez Bemowo za ponad 2 mld zł

Gigantyczną kwotę zapłacą podatnicy za przedłużenie Trasy AK przez Bemowo do autostrady. W ciągu pięciu lat analiz i zmagania się z protestami cena wzrosła z 300 mln do ponad 2 mld zł.

Szykuje się jeden z najdroższych kontraktów w historii budowy dróg w Polsce. Wczoraj poznaliśmy oferty firm, które chcą zbudować 11-kilometrowy odcinek nowej trasy ekspresowej. Zacznie się w Konotopie między Piastowem i Ursusem, gdzie za kilka lat ma docierać od zachodu autostrada A2, przetnie Bemowo i skończy na Trasie Armii Krajowej koło Cmentarza Wojskowego na Powązkach. Najniższa cena, którą zaproponowało konsorcjum firm Budimex-Dromex, Strabag, Mostostal Warszawa i Warbud wynosi aż 2 mld 150 mln zł. O ćwierć miliarda więcej chce portugalska firma Mota Engil.

Nie wiadomo, czy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad będzie stać na tę inwestycję. Według jej kosztorysu trasa miała kosztować 1 mld 780 mln zł. Do inwestycji ma się dołożyć Unia Europejska. Nie wiadomo, czy rząd znajdzie dodatkowo przynajmniej 400 mln zł. - O tym zdecyduje w najbliższych tygodniach generalny dyrektor - mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.

Skąd takie horrendalne ceny? - Kosztorysy drogowców znowu są niedoszacowane. Tymczasem wciąż rosną koszty robocizny, a także niektórych materiałów, np. stali - mówi Dariusz Słotwiński, prezes firmy Strabag.

- Niestety, taniej nie będzie. Tak to jest, kiedy trzeba się zmagać z setkami protestów, które wciąż opóźniają inwestycje. Kosztują one coraz więcej i nie wystarcza pieniędzy na inne drogi - ocenia Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM. To grupa warszawiaków, którzy popierają budowę tras wokół stolicy. Na początku września urządzili happening, żeby zdopingować urzędników do rozpoczęcia budowy dwupasmówki przez Bemowo.

"Gazeta" sprawdziła, że w 2002 r. jej koszt szacowano na 300 mln zł. Czyli aż siedmiokrotnie mniej niż teraz. Być może budowę dałoby się zacząć już kilka lat wcześniej, gdyby nie niekończące się dyskusje co do przebiegu trasy i protesty. Mimo że arteria była planowana już od lat 60., władze dawnej gminy Bemowo kilka lat temu zażądały, by powstała w zupełnie innym miejscu - na obrzeżach dzielnicy i wzdłuż torów kolejowych. Kolejne analizy, które wykazały, że nowy wariant byłby kilka razy droższy, nie przekonywały protestujących. Za to bemowscy urzędnicy pozwalali budować kolejne bloki koło starego korytarza trasy.

W połowie 2003 r. ostatecznie zatwierdził go ówczesny prezydent Warszawy Lech Kaczyński. Protesty nie ustają jednak do dziś. Kilka tygodni temu spółdzielnia Wola doprowadziła nawet do uchylenia pozwolenia na budowę części dwupasmówki. Prezes spółdzielni Robert Ambroziak, twierdzi, że jest jej przeciwny, bo była planowana, gdy po Bemowie "biegały zające i prawie nikt tu nie mieszkał". Według naszych informacji spółdzielnia chciałaby jednak stawiać koło nowej drogi kolejne domy.

Jeśli w ciągu kilku tygodni uda się uzyskać nowe pozwolenie i rozstrzygnąć przetarg, pierwsze prace przy trasie przez Bemowo mogłyby się zacząć jeszcze w tym roku. Arteria ma być gotowa pod koniec 2010 r. W tym samym czasie byłby też oddany odcinek autostrady z Łodzi do Warszawy. Tak przynajmniej planuje obecny minister transportu Jerzy Polaczek. Niestety, i w tym przypadku przetarg też mocno się opóźnia.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna, 12 września 2007


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gacek
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: klatka III

PostWysłany: Wto 12:40, 23 Paź 2007    Temat postu: Trasa przez Bemowo zbyt droga

Trasa przez Bemowo zbyt droga

Nie uda się szybko rozpocząć budowy przedłużenia Trasy Armii Krajowej przez Bemowo do przyszłej autostrady. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznała, że oferty firm są zbyt kosztowne, i unieważniła przetarg

To już kolejny poślizg z tą inwestycją. Nowy odcinek Trasy AK ma się zaczynać na wysokości Cmentarza Wojskowego na Powązkach i dalej biec w kierunku Bemowa, by po 11 kilometrach dotrzeć do zachodnich rogatek miasta, gdzie z kolei w 2010 roku ma się kończyć autostrada A2 z Łodzi i Poznania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznała, że ceny zaproponowane przez oferentów są zawyżone. Najtańsza oferta konsorcjum firm Budimex-Dromex, Strabag, Mostostal Warszawa i Warbud opiewała na 2,1 miliarda złotych i była o blisko 400 mln wyższa od kosztorysów drogowców. Kolejna firma Mota Engil chciała aż 2,4 mld zł. Według Andrzeja Maciejewskiego, rzecznika GDDKiA, komisja przetargowa podjęła decyzję już kilka dni temu, ale jak stwierdził, nie ogłaszano jej przed wyborami, "żeby nie podsycać emocji". Drogowcy liczą, że w kolejnym przetargu zgłosi się więcej firm i przez to ceny będą niższe. Andrzej Maciejewski sugerował, że skoro najniższą cenę zgłosiło konsorcjum czterech dużych firm, to mogły one się zmówić i celowo ją zawyżyć. Przedstawiciele firm zaprzeczali, że doszło do jakiekolwiek zmowy. Twierdzili, że to kosztorysy drogowców są zaniżone. Przetarg ma być ponownie ogłoszony w listopadzie. GDDKiA liczy, że prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku i potrwają trzy lata.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna, 23 października 2007


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gacek
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: klatka III

PostWysłany: Wto 9:13, 18 Gru 2007    Temat postu: Start ekspresówki przez Bemowo

Start ekspresówki przez Bemowo


Wreszcie rozpocznie się budowa przedłużenia Trasy AK przez Bemowo do planowanej autostrady A2. Generalna Dyrekcja Dróg w poniedziałek wybrała wykonawcę 11-kilometrowej ekspresówki.


To będzie najdroższa droga w Polsce. Za budowę jednego kilometra trasy rząd zapłaci prawie 200 mln zł. Cała arteria biegnąca od Cmentarza Wojskowego na Powązkach wzdłuż ul. Dywizjonu 303 na Bemowie do miejscowości Konotopa, gdzie ma się kończyć autostrada z Łodzi, będzie kosztować aż 2 mld 140 mln zł. Taką cenę w przetargu zaproponowało konsorcjum firm Budimex Dromex, Strabag, Mostostal Warszawa i Warbud, i to właśnie ono ma budować trasę. Jej konkurent - portugalska firma Mota Engil - chciała dostać o prawie 300 mln zł więcej.

Początkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stwierdziła, że zgłoszone ceny znacznie przewyższają przygotowane przez nią kosztorysy (1,7 mld zł) i unieważniła przetarg. Od razu zaprotestowały startujące w nim firmy. Arbitrzy Urzędu Zamówień Publicznych przyznali im rację. Wobec tego wczoraj drogowcy zdecydowali się wybrać tańszą z ofert.

- Po analizie sytuacji na rynku wykonawców drogowych uznaliśmy, że powtórzenie przetargu opóźniłoby budowę o kilka, kilkanaście miesięcy i mogłoby nie doprowadzić do obniżenia cen - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Według Krzysztofa Kozioła z Budimeksu-Dromeksu trasa musi tyle kosztować, bo będzie budowana pośród zabudowy miejskiej. - Trzeba będzie nie tylko zbudować wiele wiaduktów czy nasypów, ale także przenieść całe kilometry instalacji podziemnych - zaznacza.

Wojciech Dąbrowski, szef GDDKiA na Mazowszu nie kryje radości. - Inwestycję przygotowywałem od siedmiu lat. Wreszcie zaczynamy budowę pierwszego odcinka ekspresowej obwodnicy Warszawy - cieszy się.

O ile nie będzie protestów portugalskiej firmy, podpisanie umowy ze zwycięskim konsorcjum nastąpi w styczniu. Pierwszych prac można się wtedy spodziewać w lutym lub w marcu. Budowa potrwa trzy lata. Skończy się zatem na przełomie 2010 i 2011 roku. Według rządowych planów wtedy do stolicy ma też zostać dociągnięta autostrada A2.

Na Bemowie trasa ma biec w wykopie. Ziemia wybrana stamtąd ma posłużyć do wzniesienia nasypów ogromnych węzłów na granicy Warszawy na skrzyżowaniu z przedłużeniem Górczewskiej i Połczyńskiej. Oprócz tego powstaną jeszcze trzy bezkolizyjne skrzyżowania: na Powązkach - w miejscu, gdzie teraz trasa ostro zakręca w lewo w kierunku Woli, przy Lazurowej i w Konotopie - na połączeniu z planowaną autostradą.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gacek
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: klatka III

PostWysłany: Pon 9:14, 29 Sty 2007
PRZENIESIONY
Wto 19:53, 04 Mar 2008    Temat postu: Później przedłużą trasę AK przez Bemowo

Później przedłużą trasę AK przez Bemowo

Wbrew zapowiedziom na wiosnę nie rozpocznie się obiecywana od lat budowa przedłużenia Trasy AK do wylotówki na Poznań. Inwestycja opóźni się przynajmniej o kilka miesięcy.
Nic nie wyszło z ambitnych planów Generalnej Dyrekcji Dróg. Szef jej mazowieckiego oddziału Wojciech Dąbrowski zarzekał się na jesieni, że w marcu lub kwietniu na budowie przedłużenia Trasy AK przez Bemowo zostanie wbita pierwsza łopata.

Nic z tego. Drogowcy wciąż nie dostali pozwolenia na budowę części arterii od Lazurowej do Powązek. - To główny powód opóźnień - mówi Stanisław Dmuchowski, zastępca szefa Generalnej Dyrekcji Dróg na Mazowszu. Zapowiada teraz, że wszelkie pozwolenia będą gotowe w lutym. - Przetarg będzie ogłoszony do końca marca, a pierwszych robót można się spodziewać latem - planuje. Do tego czasu urzędnicy muszą jeszcze zapewnić zastępcze mieszkania kilkunastu właścicielom domów przeznaczonych do rozbiórki, którzy sami nie znajdą sobie nowego lokum.

11-kilometrowa trasa od Powązek do Konotopy na granicy Ursusa i Piastowa, gdzie ma się zaczynać autostrada A2, według szacunków będzie kosztować aż 1,2 mld zł. To będzie niezwykle łakomy kąsek dla firm, dlatego można się spodziewać ostrej walki o to zlecenie. Budowa potrwa dwa i pół roku.

Zanim autostrada dotrze do stolicy (w 2010 lub 2011 roku), nową trasą ekspresową będziemy dojeżdżać do istniejącej wylotówki na Poznań na przedłużeniu ul. Połczyńskiej. Arteria będzie się zaczynać tuż przy Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. W miejscu, gdzie trasa ostro zakręca w kierunku Woli, planowany jest ogromny węzeł. Stąd nowa droga pobiegnie w kierunku Bemowa. Kolejne wielopoziomowe skrzyżowania powstaną na przecięciu z: ? ul. Lazurową, ? Warszawską w Starych Babicach (przedłużenie Górczewskiej) ? trasą poznańską w Morach ? z autostradą A2 w Konotopie (tu będzie odchodzić kolejna trasa ekspresowa w kierunku Ursynowa).

Generalna Dyrekcja Dróg zamierza także przebudować istniejący odcinek Trasy AK i Trasę Toruńską. Chce m.in.poszerzyć most Grota o jeden pas w każdym kierunku i zbudować brakujące wiadukty np. przy ul. Łabiszyńskiej. Stanie się to najwcześniej w latach 2009-10.

Krzysztof Śmietana
Gazeta Wyborcza, 29 stycznia 2007
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gacek
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: klatka III

PostWysłany: Pią 9:07, 09 Lut 2007
PRZENIESIONY
Wto 19:54, 04 Mar 2008    Temat postu: Zielone światło dla trasy ekspresowej przez Bemowo

Zielone światło dla trasy ekspresowej przez Bemowo

Jest już pozwolenie na budowę przedłużenia Trasy AK przez Bemowo. Arteria ma kosztować grubo ponad 1 mld zł.

O opóźniającej się inwestycji pisaliśmy w "Gazecie" pod koniec stycznia. Okazało się, że nie sprawdzą się zapowiedzi szefów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad sprzed kilku miesięcy. Obiecywali, że budowa trasy zacznie się na wiosnę. Urzędnicy tłumaczyli, że czekają, aż wojewoda wyda pozwolenie na budowę odcinka arterii między Lazurową na Bemowie a Powązkami.

Zielone światło dla tej inwestycji wreszcie się zapaliło, pozwolenie zostało wydane. - Najpewniej przed końcem lutego ogłosimy przetarg na budowę - zapowiedział wczoraj Stanisław Dmuchowski, wicedyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA. Będzie to najdroższy kontrakt drogowy w stolicy. Według wstępnych szacunków trasa ma kosztować 1 mld 200 mln zł. Dla porównania - na budowę pięciu odcinków Trasy Siekierkowskiej od Czerniakowskiej do Płowieckiej do tej pory wydano ok. 900 mln zł.

Według Stanisława Dmuchowskiego realny termin rozpoczęcia prac to lato tego roku. - Z praktyki wiemy, że przy tak kosztownym zleceniu pewnie pojawią się protesty odrzuconych firm. Dlatego musi minąć kilka miesięcy, zanim wbijemy pierwszą łopatę na budowie - dodaje. Prace mają potrwać dwa i pół roku.

11-kilometrowa arteria będzie się zaczynać tuż przy Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. W miejscu, gdzie istniejąca trasa zakręca w stronę Woli, planowany jest ogromny węzeł. Z Powązek nowa droga przebije się skrajem Lasu na Kole w stronę Bemowa. Kolejne wielopoziomowe skrzyżowania powstaną na przecięciu z: ul. Lazurową, Warszawską w Starych Babicach (przedłużenie Górczewskiej), trasą poznańską w Morach oraz autostradą A2 w Konotopie (tu będziemy dojeżdżać inną trasą ekspresową, z Ursynowa). Zanim autostrada dotrze do Warszawy (w 2010 lub w 2011 r.), przedłużoną Trasą AK mamy docierać do ul. Połczyńskiej, czyli istniejącej wylotówki w kierunku Poznania.

Źródło: Gazeta Wyborcza, 9 lutego 2007
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Osmanczyka.fora.pl Strona Główna -> Dzielnica i okolica Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin